Home > Over ons > Reizigers over ons

Reizigers over ons

Zuid-Afrika reisverslagen

Op deze pagina plaatsen we korte reisverslagen over land van reizigers die met Zuid-Afrikaonline zijn weggeweest. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes een beeld krijgt van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben. Onderstaande ervaringen kunnen je inspireren bij het samenstellen van je reis.

Heb je een reisverslag gemaakt, dan vinden we het leuk om deze te lezen. Ook ontvangen we graag foto’s van onze reizigers, we kunnen deze gebruiken voor onze website. Je kunt deze sturen naar info@zuidafrikaonline.nl.

Zuid-Afrika algemeen

''We zijn alweer bijna een week terug van onze Zuid-Afrika rondreis, maar nog lang niet afgekickt van dit prachtige land. We hebben enorm genoten van deze reis: de vriendelijke mensen, de prachtige dieren, de enorm leuke activiteiten en onze accommodaties''. Mail na terugkomst Michiel Vervliet

''We hebben een perfecte reis gehad, prima georganiseerd. Ik heb regelmatig het gevoel gehad op 1 van die perfecte plekje te zijn terechtgekomen, ook qua natuur en mensen. Heel vriendelijk. Het eten was heerlijk en we hebben alles gezien wat we wilden. Kortom, heerlijk! We hebben ons trouwens ook altijd erg veilig gevoeld, dit ondanks de waarschuwingen die je vooraf krijgt van alle kanten''. Mail na terugkomst Ron Sjoerds.

''Het is een fantastische vakantie geweest. De accomodaties waren meestal zeer goed, de mensen erg aardig en het eten altijd smakelijk. We hebben ons nergens onveilig gevoeld en we hebben uiteindelijk bijna 2500 km gereden over goede wegen. Bewegwijzering is altijd goed. We konden vaak gewoon Nederlands praten, anders Engels. Het is een zeer relaxed land waar alles een stanje langzamer gaat dan bij ons. Reisverslag van Roel Wierenga.

''Zo kort na de vakantie is het moeilijk om te zeggen wat nou het leukste was, daar iedere dag en omgeving anders waren met ieder zijn eigen charme. De gamedrives, in zijn algemeen, zijn bijzonder en leuk en spannend, daar men nooit weet wat men tegen zal komen''. Enquête Laurent Lion.

Krugerpark

Safari! Safari!

''We stonden vroeg op voor de bushwalk. Al snel kwamen we een kudde gnoes tegen. Toen we doorliepen kwamen we wat zebra's en 'pumba's' (die uit the lion king). Supermooi om die in het wild te zien en vooral zo dichtbij! Vlak daarna liepen we tegen een heleboel giraffen aan. Toen was het uurtje alweer om en liepen we terug naar de lodge. We gingen heerlijk ontbijten; scrambled eggs, toast en yoghurt met muesli. Daarna konden we lekker 'chillen' tot twee uur.

We hadden namelijk om half drie een gamedrive. We zaten in een open auto! Er zat een tracker voorop die de sporen en de dieren opzocht. We zagen heel veel dieren; een groepje nijlpaarden aan het water, een groep buffels, vier cheetah's bij elkaar, een moederneushoorn met haar kalf en veel zazoe's. Ook stonden we stil tussen een grote groep olifanten. Veel foto's gemaakt natuurlijk en onze ogen uitgekeken naar hoe groot en geweldig die beesten zijn. Toen we weer verder reden zagen we twee leeuwinnen liggen! Dat was echt heel gaaf, die hadden we nog niet gezien en die wilden we heel graag in het wild zien. Ze lagen te luieren tussen het gras en na een tijdje zat één van de twee rechtop waardoor we mooie foto's van die kop konden maken.

Na een mooie zonsondergang zijn we teruggereden voor het avondeten. We aten gezellig met z'n allen rond een groot kampvuur''. Reisverslag Ron van Bekkum.

Krugerpark

Bush op z'n best

''We werden hartelijk welkom gegeten en onmiddellijk uitgenodigd voor een lunch met uitzicht een buffel die aan de andere kant van de droge rivierbedding in de poel lag. De koffers werden in onze mooie bushverblijf gebracht en een korte rondleiding maakte ons wegwijs in het verblijf van de volgende twee nachten. De typische hut, opgetrokken in de plaatselijke stijl, ging perfect op in de omgeving.

Klokslag half 4 stonden Elvis en Derek klaar met de landrover. Tijdens de gamedrive zagen we al een heel grote variëteit van de echte plaatselijke bevolking. Buffels, olifanten, zebra’s, ontelbare impala’s, een luipaardschildpad, nagenietende leeuwen van de ochtendlijke stoeipartij en nog andere minder bekende bewoners van dit paradijs passeerden de revue. De eerste kennismaking met een kudde olifanten was heel indrukwekkend en als zo een gigant van bijna 4 meter naar je toe wandelt voel je je heel klein. Aangekomen aan een plas water zagen we ook hier enkele buffels uit het water slenteren met vogels pikkend in hun dikke huid. 's Avonds deelde we samen met het personeel een grote tafel en konden we beter kennis maken met de andere gasten.

De volgende ochtend om 6 uur was iedereen klaar voor een nieuwe uitstap in het wildpark. We waren nog niet goed wakker toen Elvis een witte neushoorn, de nummer 4 op onze big five-lijst, had gespot. De kolos lag rustig te dutten even naast de weg. En toen was het eindelijk zover! Boven in de boom lag een luipaard te luieren, nog aan het bekomen van zijn impala waarvan de overblijfselen onder aan de stam lagen te stinken.

Even verder hoorde ik Derek fluisteren, ‘een luipaard met jong’. Hoewel zij hier dagelijks rond reden en zowat alles al hadden gezien waren ze duidelijk ook heel opgewonden om dit tafereel te aanschouwen. Een half uurtje later stak een kudde buffels de weg over, achtervolgd door leeuwen, maar op een voor ons onzichtbaar teken, zette ze zelf de aanval in op de leeuwen en deze zagen snel in dat aan die overmacht niets te doen viel en vluchtten weg. De laatste nacht werd een muzikaal intermezzo van brullende leeuwen en rond 5 uur volgde het gebruikelijk concert van de vogels''. Reisverslag van Daniël Jacobs, België.
Paardrijden in Swaziland

Dwars door Swaziland

''In Swaziland sliepen we in een bijenkorthuisje. En dat is me toch een leuk huisje! We hebben er geen minuut spijt van dat we gekozen hebben voor het iets "primitiever" bijenkorfhuisje (hoewel, er staan goede bedden, er is elektriciteit en douche/toilet, dus hoezo primitief). De Beehives zijn gemaakt van dan takken en gras, bij elkaar gehouden door touwen, waardoor er wel een typische geur hangt en ze best gehorig zijn.
Reisverslag Conny Enklaar.

Knorrende nijlpaarden op bootsafari

''In het gezellige dorpje St. Lucia werden we verwelkomd met een kopje thee. Meteen zagen we aapjes in de achtertuin. Toen we daar iets over zeiden werd ons verteld dat er zelfs nijlpaarden in de achtertuin komen grazen.... Welkom in de wereld van de dieren... Na een stukje lopen (20 minuten) zijn we 2 uur met de boot gaan varen. Tijdens deze tocht zagen we nijlpaarden en krokodillen, maar ook witte reigers en een arend (wat een vogel!). Reisverslag Lonneke Westerik.

Drakensberg Staproete

''Vanuit St. Lucia reden we naar Winterton in de Drakensbergen. We verbleven daar op een soort boerderij met huisjes er omheen. Wij hadden een huis met vier kamers (en jacuzzi), eigenlijk hadden we de familie ook wel mee kunnen nemen. Het geheel maakte wel een beetje rommelige indruk, maar het was wel heel gezellig. 's Avonds eten met alle gasten aan een lange tafel, vier gangen en onbeperkt rode wijn. Drakensbergen (noordelijk deel) is een prachtig berggebied, vanaf ons balkon op de bovenverdieping in ons huis keken wij op de bergen. Wij zijn daar een dag heerlijk wezen wandelen en klimmen tot ruim 2200 meter hoogte. Prachtige uitzichten en een heerlijke rust, weer iets anders dan een wildpark. Toen 's middags lekker relaxen (mag soms ook) en een boek gelezen, het zwembad in en weer lekker eten en vroeg naar bed. Dat is iets dat in Afrika ook wel gewoon is, je komt vroeg uit bed en duikt er 's avonds ook weer bij tijds in''. Reisverslag van Dick Verstoep.

Toeren op de Tuinroute

''Hoe verder je de Garden route volgt, hoe meer welvarend het land wordt. Een mooie weg met veel verschillende vegetatie. Ook nu weer zien we het land veranderen. Onderweg stoppen wij bij het Tsitsikamma Nature Reserve. Het is een prachtig natuurreservaat. We maken een wandeling en na een flinke klim komen we bij twee grote touwbruggen over een groot canyon boven de zee. Spectaculair uitzicht over een hele ruige zee. Aan het eind van de touwbrug bestaat er nog de mogelijkheid naar de top van een berg te klimmen naar een uitkijkpunt over de oceaan. Hijgend, zwetend en helemaal op kwamen we uiteindelijk boven, maar het klimleed was snel vergeten. Onder ons een prachtige oceaan waarin drie walvissen om beurten opdoken. Recht onderons speelde een zeehondje in het water. Met de verrekijker heel goed te zien. Weer een “wow”-moment! Na een gastvrije ontvangst in Knysna, zijn we bij het waterfront (zo’n 7 minuten lopen) gaan eten. Hier worden de lekkerste visgerechten klaargemaakt. Het eten is overigens overal in Zuid-Afrika supergoed''. Reisverslag van Yolanda Klomp.

''Na het ontbijt beginnen we aan de tuinroute. Deze is 200 km lang van Plettenbergbay (oosten) tot Mosselbay (westen). Met tuinen worden hier de dichte wouden met hoge bomen bedoeld, een mager overblijfsel van wat ooit een oerbos was. De Garden Route is één van de meest toeristische regio's van het land. Het is nog geen hoogseizoen, dus hebben we deze natuurpracht voor ons alleen. We genieten van de afwisseling: uitgestrekte plantages met pijnbomen en eucalyptusbomen, enorme open vlakten met ontelbare koeien en dan de diepe baaien met grote stranden''.
Reisverslag van Luc Niemegeers, België.
Waterfront, Kaapstad
Robbert en Monique in Kaapstad

Mothercity Kaapstad

''De laatste kilometers van onze roadtrip; van Oudtshoorn naar Kaapstad. We hebben het gehaald! In Kaapstad verblijven we in een bijzonder goed guesthouse. Na aankomst in Kaapstad hebben we Boulder Beach bezocht, het pinguïnstrand. Leuk! Daarna zijn we naar het guesthouse gereden en vervolgens naar het gezellige Waterfront gelopen (de oude haven, nu een gigantisch winkelcentrum) om eens lekker uit eten te gaan. Er waren 2 dingen die we echt wilden doen in Kaapstad en dat was Robbeneiland bezoeken en de Tafelberg. In de avond hebben we Waterfront weer opgezocht en ongelooflijk lekker gegeten bij Karibu". Reisverslag van Robbert Elewout.

Met de 4x4 door Zuidelijk Afrika

''Na het bezoek aan de immense Victoria Watervallen reden we door naar Chobe National Park. Nu ging het echte kamperen in 'the wild' pas echt beginnen. 4 dagen in onze eigen tent op het dak van de jeep, midden tussen de wildlife. Onze eerste camping was 'Ihaha', waar er een lekkere dikke hippo vlak voor onze tent lag te badderen. Grappig om te zien maar oppassen want het schijnt het gevaarlijkste beest in Afrika te zijn. We sliepen pal aan de rivier, echt te gek. Volgende dag door naar 'Savuti' waar we 2 nachten bleven. De weg hiernaartoe was niet meer dan een zandpad, met zoveel los en mul zand dat de jeep een paar keer bijna vast zat. Over scary gesproken, want je zit daar dus echt in the middle of no where en er komt ook niemand langs. gelukkig ging het allemaal goed en kwamen we met zweet op ons voorhoofd aan in Savuti. Er stond meteen een olifant op een paar meter afstand naast onze tent! 's Nachts in ons tentje hoorden we echt overal om ons heen het gebrul van leeuwen, echt niet normaal! Zo bizar dat die enorme beesten op enkele tientallen meters van je tent rondlopen, echt vet! In Moremi hebben we samen met een paar andere survivors rondom een kampvuur gezeten, waar we ons eten en drankjes moesten bewaken voor een hyena. Sleeping in the wild is echt te gek!'' Reisverslag van Michel Fijn.
4WD met tent op het dak
Zin gekregen in een mooie reis naar Zuid-Afrika, neem dan een kijkje bij onze Zuid-Afrika rondreizen. Je kunt ook je eigen reis samenstellen met onze Zuid-Afrika bouwstenen.

Zuid-Afrika online, een reissite van Riksja Travel Volg Riksja Travel op Facebook Volg Riksja Travel op Twitter   Laat je inspireren door onze manier van reizen.